Juffen en meesters hebben ook maar twee handen, twee ogen en twee oren.

Toch is het in veel klassen zo dat er eigenlijk meer handen, ogen en oren nodig zijn dan dit ene paar. In de meeste klassen zitten circa 30 kinderen en al deze kinderen hebben hun eigen gebruiksaanwijzing die helaas niet is uitgeschreven. Hierdoor is het vaak niet mogelijk om al die kinderen de aandacht te geven die ze eigenlijk nodig hebben en verdienen. Dit tot frustratie van zowel de juffen en meesters als die van de ouders. Er wordt niet voor niets gestaakt in het onderwijs. Ook daar merken ze dat ze de grip kwijt raken door alle regeldrift in Nederland en de overvolle klassen.

Helaas heeft het gebrek aan handen, ogen en oren in de klas voor onze kinderen regelmatig negatieve consequenties. Deze kunnen zeer divers zijn, o.a.:

  • Je kind voelt zich niet gezien en gehoord met als resultaat dat ze zichzelf niet belangrijk genoeg vinden, je kind wordt onzeker.
  • Je kind maakt zichzelf onzichtbaar, er zijn al genoeg kinderen die de aandacht opeisen.
  • Je kind gaat de aandacht opeisen, dit kan zijn door negatief gedrag zoals o.a. pesten, echter ook door bijvoorbeeld onder presteren of veel vragen stellen.
  • Je kind heeft extra aandacht nodig en krijgt deze niet (voldoende), bijvoorbeeld bij hoogbegaafdheid.
  • Je kind overlaadt zichzelf met prikkels en is daardoor thuis onhandelbaar.

Wil jij dat je kind zich weer gelukkig gaat voelen op school en de ontwikkeling kan doormaken die bij hem/haar past, overweeg dan om op zoek te gaan naar een goede coach. Iemand die jou helpt om duidelijk te krijgen welke verlangens en behoeften er zijn bij jouw kind, zodat jij je kind verder kan helpen. Jij weet namelijk als geen ander jouw kind te doorzien en als ouders heb je meer invloed dan je wellicht denkt. 

Er is geen betere coach voor een kind dan zijn eigen ouder(s), zorg dat jij die coach wordt.